Krakowski Ośrodek Doradztwa dla Artystów

Warsztaty "Psychologiczne przygotowanie wykonawcy"

Warsztaty przygotowane są z myślą o potrzebach nauczycieli szkół muzycznych, pomagają rozwijac umiejętności psychologicznego przygotowania ucznia do występu publicznego (konkursu).

Prowadzący tworzą przyjazną atmosferę do wymiany doświadczeń zawodowych, prezentują także własne praktyczne rozwiązania wypracowane w codziennej pracy z wykonawcami, oferują gotowe metody postępowania, które każdy nauczyciel będzie mógł samodzielnie przetestować w pracy z własnymi wychowankami.

 

Trzy części cyklu przedstawiają kluczowe problemy uczniów, stanowiące źródła lęku przed publicznymi wystąpieniami:

  • jakość pamięciowego opracowania materiału (lęk przed pomyłką);
  • trudności ze skupieniem uwagi na scenie (lęk przed nieznanym);
  • problem akceptacji siebie na scenie i zadowolenia z własnych osiągnięć (lęk przed krytyką).

 

Skuteczne zapamiętywanie tekstu nutowego. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się jak funkcjonuje mózg człowieka, określą swoje preferencje sensoryczne oraz poznają podstawowe mechanizmy zapamiętywania. Będą mieli okazję zastanowić się jak ma się „pamięć” do „pamięci muzycznej”, otrzymają także wskazówki jak ćwiczyć pamięć i koncentrację oraz jak wykorzystać wiedzę ogólną w uczeniu się i nauczaniu muzyki. Teorię będzie można sprawdzić w praktyce – formuła zajęć ma charakter prezentacji połączonego z ćwiczeniami (m. in. praca z nutami).

 Prowadząca:  dr Grażyna Draus (UMFC w Warszawie)

 

Trening koncentracji uwagi jako metoda adaptacji do warunków występu. Trudności ze skupieniem uwagi pojawiać się mogą w warunkach niedoboru (ćwiczenie w domu) lub nadmiaru bodźców (występowanie na scenie). Celem spotkania jest wyjaśnienie jak funkcjonuje uwaga wykonawcy oraz zaprezentowanie ćwiczeń rozwijających umiejętność skupienia się i uspokojenia umysłu i ciała w dowolnych warunkach. Mam nadzieję, że krótkie ćwiczenia, wykonywane podczas zajęć, pozwolą szybko ocenić efekty i zainspirują nauczycieli do dalszych modyfikacji pod kątem indywidualnych potrzeb wychowanków.

Prowadząca:  dr Julia Kaleńska-Rodzaj (UP w Krakowie)

 

Akceptacja siebie w kontekście przygotowania do wystąpienia scenicznego. Celem spotkania jest odkrycie w sposób warsztatowy i praktyczny znaczenia samoakceptacji w kontekście pracy z uczniem przygotowującym się do wystąpienia scenicznego. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się w jaki sposób samoakceptacja nauczyciela wpływa na jakość wystąpienia ucznia, jak budować samoakceptacje w sobie samym i uczniach, co przeszkadza kształtowaniu samoakceptacji i jak sobie z tym efektywnie radzić.

 Prowadząca: mgr Izabela Gromek/ mgr Anna Pietrzak

 

Serdecznie zapraszamy!

Nas wspierają: