Krakowski Ośrodek Doradztwa dla Artystów

Artykuły

Nauczyciel-uczeń kreśląc życiową linię artysty

 Pedagodzy i psychologowie od dawna zastanawiają się, czym jest talent, poszukując przepisu na ucznia osiągającego sukcesy. Niektórzy podają następującą formułę: osiągnięcia = zdolności x motywacja x sprzyjająca okazja (Jäncke, 2006). Badania Manturzewskiej (1964) dowodzą, że oprócz zdolności specyficznie muzycznych na kolejnych etapach kształcenia ważna st... Czytaj dalej...

Psycholog od muzyków

 Rozmowa z dr Julią Kaleńską-Rodzaj, założycielką Krakowskiego Ośrodka Doradztwa dla Artystów KODA   EWELINA PIETRYGA: We wrześniu ruszył pierwszy w Polsce niezależny ośrodek doradztwa artystycznego. Ma zapewnić kompleksową opiekę psychologiczną uczniom i studentom szkół artystycznych, szczególnie muzykom. Skąd ta inicjatywa? JULIA KALEŃSKA-RODZAJ: Z... Czytaj dalej...

Optymalny Stan Koncertowy

 „Każdy z wykonawców zna owe najpiękniejsze przeżycia, jakie czasami (u wielkich artystów często) staja się naszym udziałem, gdy przy graniu zanika poczucie oddzielności rąk i instrumentu, dłoń nie czuje smyczka, palce strun, gdy zanika świadomość otoczenia i obecności słuchaczy, świadomość elementów technicznych gry, a jednocześnie zjawia się absolutn... Czytaj dalej...

Manifest w sprawie statusu artysty

 Manifest o Statusie Artysty jest rezultatem współpracy pomiędzy Międzynarodową Federacją Aktorską (FIA) a Międzynarodową Federacją Muzyków (FIM). Wspólna grupa robocza wyłoniona z obu federacji poświęciła tej sprawie ostatnie dwa lata, dzieląc się doświadczeniami i obawami. Podjęto decyzję o sporządzeniu wspólnego dokumentu, w którym ... Czytaj dalej...

Techniki radzenia sobie z tremą - techniki sprzyjające osiąganiu optymalnego stanu koncertowego - trening mentalny wykonawcy

 Nasze stany fizyczne i psychiczne wpływają na siebie wzajemnie, dlatego psychologiczne przygotowanie wykonawcy do występu powinno obejmować metody integrujące ciało i umysł. Uwzględniając specyfikę i problemy pojawiające się na poszczególnych etapach przygotowania się do występu oraz trudności w osiągnięciu optymalnego stanu koncertowego, w tym miejscu zostaną omówi... Czytaj dalej...

Techniki oddechowe - regulacja pobudzenia emocjonalnego

Techniki oddechowe - regulacja pobudzenia emocjonalnego Możemy łatwo przekonać się, że poszczególne sytuacje i odczuwane w nich emocje wywołują natychmiastowe, specyficzne zmiany w naszym sposobie oddychania (por. strach, zaskoczenie, ulga, gniew). Większość technik oddechowych wykorzystuje zasadę odwrotną - za pomogą regulacji własnego oddechu (świadomej zmiany tempa, intensywności i sposobu oddychania) w sytuacjach stresogennyc... Czytaj dalej...

Techniki relaksacyjne - regulacja napięcia mięśni

 „Stan relaksu jest przyjemnym stanem psychicznej i fizjologicznej demobilizacji, który odczuwa się jako wewnętrzny spokój, odprężenie, cichą radość, łagodną euforię” (Siek, 1990, s. 5). Zadaniem relaksacji jest wypracowanie nawyków wprowadzania się w stan odprężenia, co niezwykle ważne jest dla regeneracji sił fizycznych i psychicznych wykonawcy po i... Czytaj dalej...

Technika wizualizacji - koncentracja i trening sytuacyjny

Technika wizualizacji - koncentracja i trening sytuacyjny Wyobrażenia są tak samo żywe, jak wspomnienia, i tak samo wyraziste, jak rzeczywiste zdarzenia (Johnson i Hasher, 1987). Oznacza to, że wyobrażenia, podobnie jak i rzeczywiste zdarzenia, wzbudzają emocje i mogą wpływać na nasze decyzje i zachowania. Ponadto wyobrażenie ruchu aktywuje te same obszary kory mózgowej i drogi nerwowe prowadzące do odpowiednich efektorów (mię... Czytaj dalej...

Ty też jestes instrumentem

  Wywiad udzielony Fundacji Ad Operam dobrze oddaje nasz sposób myślenia o wykonawcy. Chociaż spotkał ją każdy, zwykle niewiele o niej wiemy. Trema. Pojawia się w najmniej odpowiednim momencie i dotyczy każdego bez względu na zawód. Artyści są na nią jednak wyjątkowo narażeni. Na burzliwym rynku muzycznym muszą się zmagać nie tylko z konkurencją, ogromnymi w... Czytaj dalej...

Podążajmy za dzieckiem... Wywiad dla blogu

Wielu rodziców marzy o tym, by ich dziecko było wszechstronnie wykształcone, posiadało zdolności muzyczne, zachwycało występami na scenie. Czy jednak każdy może być muzykiem? Czy tremę można pokonać i w jaki sposób motywować dzieci do występów? Na te i inne pytania odpowiada dr Julia Kaleńska- Rodzaj, muzyk, psycholog, założycielka Krakowskiego Ośrodka Do... Czytaj dalej...

Mindfulness dla muzyków. Wywiad z Aleksandra Dembińską

Mindfulness dla muzyków   Choć wielu muzyków dostrzega problem tremy, to jednak tym, co najczęściej przeszkadza w występowaniu jest raczej brak możliwości skupienia pod natłokiem wielu myśli i emocji wywołanych tą wyjątkowa sytuacją. Zatem zwrócenie się w kierunku uważności mogłoby mieć korzystne skutki dla występowania. O tym, co mindfulness może d... Czytaj dalej...

5 korzyści ze współpracy z psychologiem muzyki

 W polskiej rzeczywistości zawodowej muzycy na poszczególnych etapach edukacji z reguły nie są objęci opieką psychologiczną. Na swój sukces muzyk najczęściej pracuje w duecie z nauczycielem, o kluczowej roli jakości tej relacji dla kariery muzyka wiemy z wielu badań (por. Manturzewska, 1991; Sosniak, 1985; Wagner, 2005). Kolejne źródło wsparcia stanowi rodzina i oso... Czytaj dalej...

Uwolnij chomika – wyjdź z kółka własnych myśl

  Znowu pomyłka… Nigdy nie dam rady zagrać perfekcyjnie… Pomyślą sobie, że jestem do niczego… Może nie powinnam występować?.. Jestem beznadziejna…Znowu pomyłka?!..No nie, nigdy nie dam rady zagrać perfekcyjnie…   Znasz ten ciąg myślowy? Dzieje się to o wiele szybciej, niż o tym się pisze i mówi, myśli gonią i dostrzegasz tylko &... Czytaj dalej...

Nas wspierają: