Krakowski Ośrodek Doradztwa dla Artystów

Techniki oddechowe - regulacja pobudzenia emocjonalnego

Możemy łatwo przekonać się, że poszczególne sytuacje i odczuwane w nich emocje wywołują natychmiastowe, specyficzne zmiany w naszym sposobie oddychania (por. strach, zaskoczenie, ulga, gniew). Większość technik oddechowych wykorzystuje zasadę odwrotną - za pomogą regulacji własnego oddechu (świadomej zmiany tempa, intensywności i sposobu oddychania) w sytuacjach stresogennych możemy zmieniać intensywność własnych stanów emocjonalnych, sprowadzając poziom pobudzenia do poziomu optymalnego, umożliwiającego efektywne funkcjonowanie na scenie.

Najskuteczniejszym sposobem oddychania pozwalającym szybko zredukować napięcie, dotlenić się i skoncentrować oczekując na występ jest technika tzw. „głębokiego oddychania”, czyli oddychania przeponowego. Jest ono przeciwieństwem oddychania piersiowego, charakterystycznego dla sytuacji wywołujących lęk. Kładąc rękę na górnej części brzucha, poniżej piersi, robimy powoli głęboki wdech nosem wyobrażając sobie, że napełniamy balonik znajdujący się w środku. Brzuch unosi się wtedy delikatnie, a następnie opada w czasie wydechu, natomiast klatka piersiowa powinna pozostać nieruchoma. Powolny wydech ustami przypomina strumień powietrza, uciekającego z przebitego balonika. Skutecznym rozwiązaniem jest także wypowiadanie w myślach na wydechu krótkiego hasła dodającego odwagi, a po osiągnięciu stanu spokoju – ponowne wyobrażenie czynności, które zamierzamy wykonać na scenie.

W przypadku odwrotnym, gdy wykonawca nie potrafi zmobilizować się i czuje się ospały, pomogą ćwiczenia aktywizujące: np. w szybkim tempie wykonanie 10 intensywnych wdechów nosem i wydechów ustami. Po takiej serii oddechów niezbędne jest wykonanie 2-3 oddechów we właściwym sobie tempie. Więcej ćwiczeń zainteresowany czytelnik znajdzie m.in. w pracy Ellinga i Schneider (2002).

Technika głębokiego oddychania niesie szereg korzyści dla wykonawcy: oddychanie przeponą nie tylko pozwala szybko osiągnąć stan spokoju lub mobilizacji, wspomaga także koncentracje, sprzyja efektywnemu uczeniu się, profilaktyce wad postawy, pojawiających się wskutek wielogodzinnych ćwiczeń, polepsza dykcję dzięki rozluźnieniu mięśni aparatu głosowego. Jest to prosta, szybka i skuteczna technika relaksacyjna i regenerująca.

 

autor: Julia Kalenska-Rodzaj

Wszelkie zamieszczone na tej stronie artykuły mogą być wykorzystane jedynie do własnych potrzeb. Wykorzystanie materiałów i projektów znajdujących się na stronie www.koda.krakow.pl celem przedruku całości lub fragmentów publikacji lub rozpowszechniania w jakiejkolwiek innej formie bez zgody autora tekstów jest zabronione!

Nas wspierają: